Terug naar hoofdpagina Inburgering Grachtenvaart Amsterdam met Jongeren & politie | |
januari 2008 De vereniging Kantara, uit de Amsterdamse buurt De Baarsjes, heeft het initiatief genomen om een vaart door de Amsterdamse grachten te organiseren waarbij jongeren uit de buurt in gesprek gaan met de politie. Het betreft hier jongeren uit een onrustige buurt. De doelgroep is toegespitst op de Marokkaanse jongeren daar zij bedoeld of onbedoeld in haar manifestatie deel uit maken van 'een probleem' waar vandaag de dag zoveel over te doen is. Marc Marc heeft het op zich genomen om de logistiek van en de praktische regie tijdens deze vaart op zich te nemen. Bijzondere dank aan Classic Canal Charters, die als deelsponsor heeft willen optreden voor onze vaart, aan de Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam, die bij hoge uitzondering het mogelijk heeft gemaakt dat we op een, nominaal verboden plek, mochten aanmeren voor opstap en afstap en natuurlijk de Amsterdamse politie voor haar inzet en deelname.
|
|
SfeerbeschrijvingVaart
Even over twaalf zet ik mijn fiets vast ter hoogte van het aanmeerpunt tegenover het buurthuis de Krijtmolen aan de Kostverloren vaart . Ik ben extra vroeg opdat ik de z.g. haalkommen aan de kade kan ontdoen van het zand dat zich over velen ongebruikte jaren de kommen heeft laten dicht slibben. Dit is nodig voor het kunnen aanleggen van het schip dat ons zal gaan varen. Met een spatel schep ik het zand eruit totdat ik van mening ben dat de tros er doorheen gevoerd kan worden en de te verwachtte Anna Maria soepel aanleggen kan. Er staat een fikse wind onder een onheilspellende hemel. Ons is door het weerbericht toegezegd dat het guur zal gaan worden.
Veertig minuten voor de afvaart stap ik het buurtcentrum binnen en maak kennis met twee gastheren aldaar, die mij hartelijk ontvangen en koffie aanbieden. Er komen langzamerhand meer mensen binnen en tegen enen komen ook de acht politiemensen binnen. Zij zijn in uniform gestoken zoals afgesproken, waarmee het zaaltje ook meteen gevuld aandoet. Maar, de jongeren waarvoor de vaart is georganiseerd, zijn nergens te bekennen. Enkel een paar betrokken jongeren, waar de jeugd nog van af spat, zijn aanwezig.
De Anna Maria van rederij Classic Canal Charters komt precies op tijd aan en legt zich met kunde vast aan de vrij gemaakte haalkommen. Ik besluit dat we tot een kwartier na geplande afvaartijd de afvaart mogen vertragen om te zien wie er nog komt om mee te doen. Langer kan niet, want de ontheffing om op deze plaats af te mogen meren is streng gesteld en het schip is nu eenmaal voor een nauw omschreven tijd voor ons beschikbaar. De Anna Maria - een schip van 22 meter lang - is een romantische schip waar het welhaast als vanzelf gezellig toeven is. De kajuit bestaat uit een opbouw in klassieke stijl, die later is aangebracht op een van oorsprong voor goederenvervoer bedoeld open schip van zo'n honderd jaar oud. Het dient nu als een passagiersschip voor pleziervaarten. Het zien van het schip aan de buitenkant maakt al dat men een warm 'ouderwets' gevoel krijgt van tijden waarin sierlijke uitgaanskleding van belang was. Daalt men af naar de kajuit, dan voelt men zich direct thuis in een omgeving van verzorgd houtwerk en sfeervolle verlichting die maakt dat men denkt op een belangrijke premièrevoorstelling aanwezig te zijn - dit laatste is overigens niet geheel onwaar.
|
|
Met Sameha, de projectleider, is reeds tevoren doorgesproken of zij de aanwezigen wil toespreken om enige uitleg te geven over de gang van deze vaart. Voor deze jonge dame is dat nog een beetje onwennig vooruitzicht, doch stemt zij in onder zacht bedoelde druk. Ik denk: "Als je projectleider bent moet je jezelf maar gewoon voor de leeuwen werpen." Sameha raapt de moed bij elkaar ons gezelschap in te leiden op onze vaart en neemt hen in voor de door haar verwoordde doelstellingen. Hierbij merk ik op: dat we te doen hebben met een welwillend gezelschap dat goed begrijpt dat hier een debutant haar beste beentje voorzet. Ik kan niets anders hebben dan bewondering voor haar optreden waarin zij accuraat en in goede doen de vaart heeft ingeleid . Onze schipper benedendeks krijgt het woord om het een en ander uit te leggen aangaande veiligheid aan boord. Met name is het van belang te weten dat als men zich op het buiten-bovendek begeeft, men rekening dient te houden met het feit dat het schip maar net onder de bruggen door kan varen en daarbij geen rechtopstaande lieden duld, op straffe van onthoofding. Spannend! We zijn goed los en de eerste discussie, aan de hand van uitgedeelde thema's, is in volle gang. Voor mij tijd om even aandacht aan de schipper op het buitendek te geven. Hij heeft mazzel. Van al die voorspelde donder en nattigheid is vooralsnog geen spraken. De wind is gezakt en de lucht blikt grijs doch rustig.
|
IntermezzoTijdens het schrijven van dit verslag laat ik mijzelf even uit met een wandeling om te winkelen bij 'mijn' avondwinkel even verderop. Het is reeds na elven als ik in een lange rij voor de kassa sta achter twee jongens met een Turkse signatuur. Een paar meter van hen vandaan staan nog een zestal jongeren die duidelijk bij de twee jongens horen die voor mij staan. Zowel het kassapersoneel als de anderen klanten voelen zich een beetje opgelaten met zo'n hele troep jeugdigen die amper de 16 zijn gepasseerd en spreken in een taal die men niet verstaat. Een taal met een heftiger temperament dat het Nederlands in combinatie met het stoerheidstheater dat nu eenmaal hoort bij jonge mannen, heeft op veel mensen een bedreigend effect. Hoe onterecht dat ook moge zijn (zij zien er keurig uit): het is de realiteit van hoe veel mensen het tegenwoordig ervaren.De jongen voor mij heeft een sportdrankje en een flesje bier om af te gaan rekenen. De op afstand staande groep jongeren, die duidelijk tot zijn vriendenkring behoren, levert op afstand commentaar op het feit dat hij een biertje koopt. Ik versta geen Turks, maar wat ik wel begrijp is dat ze een lacherige en uitdagende discussie voeren over zijn aankoop. "Ik meen te begrijpen dat jij 'van de Islam' bent! Dan mag jij dat biertje toch helemaal niet!" zeg ik hem met een ironische, doch goed bedoelde lach. Hij kijkt me met pretogen aan die al meteen verraden dat hij daar heel anders over denkt. Terwijl wij in de rij staan voor de kassa verhaalt hij mij dat hij eerder deze avond reeds een Whisky gedronken heeft en zich daar in het geheel niet door bezwaard voelt. Hij legt mij uit waarom zijn profeet daar geen bezwaar tegen zou hebben. Of het waar is weet ik niet, maar het is niet aan mij om daarover te oordelen omdat het mij aan kennis ontbreekt op dit vlak. Zijn letterlijke woorden zal ik hier niet herhalen ter voorkoming dat ik overladen ga worden met post die ik niet kan doorsturen, daar mij zijn adres onbekend is. Buiten gekomen staat de hele groep jongens bij elkaar die, volgens het samenscholingsverbod, dat niet zouden mogen. Ik dacht dat ik visitekaartjes bij me had en zeg de jongen die ik in de kassarij had gesproken hem er een te geven. Ik had al uitgelegd dat ik kortgeleden betrokken was geweest bij een project met jongeren en politie. Dat de jongeren niet op wilde komen dagen. Hij was verbaasd dit te horen en kwam ook nog eens uit Slotervaart (...) Hij snapte niets van 'mijn' verhaal maar, ik zag dat hij het wel leuk vond kennis te maken met iemand die positief geluimd was. Visitekaartjes blijk ik niet in mijn jaszak te vinden. Dan heb je kaartjes laten maken, maar heb je ze niet bij wanneer het van belang is. Dat is een beetje dom. Ik schud hem hartelijk de hand met de woorden: "jullie kom ik bij gelegenheid wel weer tegen, daar ben ik van overtuigd" en wens de jongens collectief een mooie uitgaansavond. Met een enthousiaste wedergroet gaan zij mij voor in richting van mijn straat - de Rozengracht. Terwijl ik doortik aan dit verslag - dat inmiddels 'live' is geworden - hoor ik een bovenmatig groot rumoer van buiten komen. Het is niet ongewoon op mijn gracht - een waar allang geen water meer in staat - in het weekeinde na de klok van elf een piek in het geluid van het stadse leven gewaar te worden. Schuin tegenover mij bevindt zich de populaire discotheek Club More Amor (ladies free till midnight), in het voormalige Rothaanhuis. Het is een plek waar veel jongelui komen die hun culturele origine kennen in Latijns-Amerika èn ten zuiden en ten oosten van de Middellandse zee. Als gevolg van het zuidelijke temperament, dat snel verhit raakt, heb ik door de jaren heen menig steek en schietpartij zien afspelen, schuin aan de overkant van mijn raam - toen het nog niet de discotheek betrof - omdat iemand het weer eens niet eens was met een huwelijk of een andersoortige familieaangelegenheid tijdens een in het Rothaanhuis gehouden feest. Toch had ik sinds het complex is omgetoverd naar een discotheek met bovenliggend 'Arabisch' restaurant geen ernstige incidenten meer waargenomen, maar dat kan mij ontgaan zijn. In het restaurant ben ik eens gaan eten met een fijne dame. We hebben daar toen in een entourage van een woestijnsprookje half liggend op een daarvoor bedoelde bank heerlijk gegeten onder het genot van een buikdanseres. Zelden een zo elegant bewegende buik gezien. Dat vertaalde zich natuurlijk ook op de rekening. Soms moet je doen alsof je rijk bent, maar het bracht wel het besef dat die tent enkel is voorbehouden aan hen die goed in de ‘slappe was’ zitten. Het bracht tevens het begrip dat de onderliggende discotheek, voorzien van wel heel stevige portiers, is bedoeld voor hen die wat te besteden hebben. Het rumoer maakt mij nieuwsgierig. Vanuit mijn raam zie ik een lange rij jonge mensen staan die entree willen in de discotheek. 'Mijn jongens' staan daar naar verwachting in. Ik zie dat de rij door een overmaatse (?) politiemacht wordt omgeven en besluit dat mijn maag wel zin heeft in een goed klaargemaakte shoarma. Deze kan ik even verderop verkrijgen, onder voorwaarden van het schudden van een paar handen, dus ga ik op pad om mijn wens te verwezenlijken.
|
Als hoofdman heb je natuurlijk veel ervaring. Daar word dan ook met veel aandacht naar geluisterd. /m2 |
Voortgang van de vaart
Uit een gesprek met de bovendekse schipper die het roer bediend maakte ik op dat bij het onderdoor gaan van de brug onder het Muntplein het kan zijn dat alle gasten zich naar voren moeten begeven om met hun gezamenlijke gewicht de neus van de boot omlaag te krijgen opdat we er net onder door kunnen gaan.
Ik sta voor de taak om de gasten voor de laatste wisseling van agent & gespreksthema te verleiden. Veel succes heb ik niet. Ik poog het nog op een strengere toon doch, daar ik in de rol van regisseur niet echt serieus genomen wordt vervliegt mijn sommatie in het niets. Als de volwassenen zich al zo opstellen hoe kan men dan van hun jeugdige varianten op school verwachten dat wel te doen? Dan zal ik een trucje moeten verzinnen. Mijn blik naar de neus van ons schip stekend zie ik de Muntbrug naderen en krijg een lumineus idee. "Dames en heren, hier een belangrijk bericht van onze schipper i.v.m. de veiligheid. We naderen de Muntbrug. Deze kunnen we enkel onderdoor als we ons allen naar voren verplaatsen. Kom naar voren!" Het kost nog wat aanmoediging waarin veiligheid als argument gebruikt wordt, doch net voordat we de brug onderdoor gaan steken staan alle gasten voorin het ruim dicht tegen elkaar op een kluitje. Gezellig! Onder gejuich van hen lopen wij de brug onder. Iedereen kan zien dat de neus er 'net' onder door kan. Het was volstrekt onnodig voor de fysieke doorgang van de brug om iedereen naar voren te halen, want ik had al gezien dat de waterstand in de grachten laag was maar, toch een welkom verzetje en een gelegenheid de groep te breken in haar gesprekken en aldus de laatste wisseling toch nog voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat het leugentje om bestwil mij vergeven wordt. Informeel
Terugkomst
|
Een hart onder de riem gestoken. /m2 |
Het was zinvol en voor herhaling vatbaar waarbij voor wat betreft de jongerendoelgroep 14 tot 24 jaar of een opsplitsing daarvan indien meer 'Bottom Up' georganiseerd of in een verzwakte 'Top Down' organisatie voor jongere kinderen die als een toekomstige risicogroep in zicht zijn. Aan de inzet van de deelnemende volwassenen en de entourage zal het niet ontbreken. Met dank aan allen die meegewerkt hebben deze dag tot een succes te maken. Voor reactie: Contact
Fotografie: Marc Marc (C) 2008 |
Voor bijzondere tochten met bijzondere boten: |