Arti et Amicitiae Amsterdam - April 1995
De digitale revolutie is in volle gang en rukt ook op binnen de kunst. Naast deze stroomversnelling bestaat er een beweging van kunstenaar-uitvinders die techniek anders, creatiever en met meer humor gebruikt dan waar zij ooit voor is ingezet.
de technologische tegencultuur |
Technical information about Zone II
|
SONORE DETERMINISTISCH BEELD.
Omschrijving
De vloer van deze kleine ruimte was een tweetal treden hoger dan de grote zaal. De relatief grote hoeveelheid apparatuur die nodig was om het gewenste geluid uit de 16 luidsprekers te krijgen en vooral dit geluid de gewenste beweging over de luidsprekers te laten maken was opgesteld in de grote zaal. Uit de luidsprekers klonken, grofweg uitgedrukt, dynamisch gekleurde ruisklanken, bijgestaan door een van tijd tot tijd plots klinkend cluster van lage pianoklanken (niet gestemd akkoord) en zo nu en dan een betrekkelijk gewelddadig aandoend geluid. Stond men in het midden van de ruimte, dan draaide het geluid volledig om het lichaam heen en leek het soms alsof het dwars door het lichaam heen ging. De ervaring werd subliem doordat de vloer waarop men stond trilde. De sterke van deze trilling hing nauw samen met het werk dat de drukpompen verzette voor het café van de sociteit Arti op de begane grond. Uiteraard wisten bezoekers niet dat deze trilling door deze pompen werd veroorzaakt - zij dachten dat de luidsprekers dit veroorzaakte (of zoals de NRC recensent met stront in haar oren dacht, door stofzuigermotoren) Ik had de trillingen geconstateerd toen ik een keuze moest maken uit de verschillende ruimten die voor mijn installatie beschikbaar waren gesteld. Ik voelde het en was geboeid om dit bij mijn presentatie te betrekken |
Speaker setup
The 32 channel VCA unit was divided into 6 groups of 4 VCA's each and 6 master volume VCA's. The Atari Mega ST1 Computer, equiped with my software whioch was especially written for the Arti expo, controlled both the synthesizer by MIDI and the interface that controlled the 32VCA unit.
The total equipment setup could be switched on by anybody by pushing a single main switch. A
special designed unit then started to turn on sequentially all the devices in a correct
order and time interval for the computer to check out and to reset all modules for a correct
start position. |
De Volkskrant(Dinsdag 11 April 1995)Meeste knutselaars onder de kunstenaars bieden kolderVan onze verslaggeefster Judith Koelemeijer AMSTERDAM De zalen van Arti et Amicitiae in Amsterdam zijn veranderd in een interactieve jungle.
Wie het waagt zich in het gekrijs en gebrom te begeven en niet schroomt op een pedaal te
drukken of een handel over te halen, kan een muur een melodie ontlokken, of een vogel van de
ene naar de andere kant van de zaal laten vliegen.
|
NRC Handelsblad(April 1995)Gesis van helse machines in ArtiDoor Lucette ter Borg Al op de trap komt het gekrijs, gebonk en gepiep je tegemoet. De tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping van Arti is deze maand veranderd in een Heksenketel van bewegende voorwerpen en apparaten. Manshoge kamerplanten rijden over rails voor het raam heen en weer, een machine spuugt sissend cornflakes in het rond, trommels roffelen, een vogelhuis klapt gillend open en dicht, bulderende stofzuigermotoren laten de bodem beven en uit een pijpje boven een drempel schiet bruine drab: Het voelt aanvankelijk onveilig om hier rond te lopen. Misschien is het juist de bedoeling van Jos Houweling, hoofddocent Autonome Kunsten aan
de tweede-faseopleiding van de Rietveld-Academie, en Sacha Bronwasser. Zij tweeën
richtten de tentoonstelling over 'technologische tegencultuur' in. Techniek dus zoals ze
kan zijn als ze geen nut dient, geen veiligheid of hulp biedt, maar voor geen ander doel
wordt ingezet dan het maken van kunst.
Mechanische en elektronische kunst 'leeft' van techniek, dat is een waarheid als een koe.
Maar op de tentoonstelling in Arti komt het voor dat het varken niet brandt, de geluidsmuur
geen geluid geeft, en het perpetuum mobiel lekt. Onbedoeld kapot en voorlopig buiten gebruik?
Of geven de kunstenaars aan dat techniek mag, maar niet per se hoeft te werken? Het is een
mooie gedachte, maar de technologische tegencultuur is daarmee nog niet uitgevonden.
|
Back to sound projects . . . Back to main
For response: Contact |