Amsterdammer in Moskou
De Nederlandse kunstenaar & ontwerper Marc Marc verhaalt in deze rubriek zijn ervaringen met Moskou sinds 1989. Hij geeft zijn persoonlijke ervaringen en kijk op het leven in Moskou.
Fotograaf Lev Januari 2005
Uit: "Nooit meer" - Marc Marc - Deel 9b - 12.01.2005 Na het bezoek aan het theater gaan wij gezamelijk, het hele gezin, voor een bezoek aan fotograaf Lev. Het doel van het bezoek is een aantal familiefoto's te laten schieten door een professionele fotograaf. We stappen uit de auto in een buurt die nog niet is verkocht aan de nieuwe rijken. Sergey gaat wat lekkers kopen in een kiosk terwijl ik met de familie op straat blijf wachten c.q als 'body guard' dien voor vrouw en kinderen.
We lopen door een boogpoort, zoals er zovelen zijn hier in Moskou, naar een binnenplaats. Op weg naar het huis waar we moeten zijn bekruipt me een vreemd gevoel van herkenning. Dat heb ik wel vaker en denk dan: och, het lijkt makkelijk allemaal op elkaar. Toch voel ik nu iets dat ik niet plaatsen kan.
Als ik de deur binnentreed begroet een man mij alsof ik regelmatige te gast ben. Ik kijk in zijn gezicht, kijk de ruimte in en voel me verward. Ik zeg hem al vragend: "Dit is niet de eerste keer. Ik ken jouw, ik ken deze ruimte, maar dat is lang geleden." Hij lacht en zegt: "ja, 15 jaar geleden ben je hier op een feestje geweest". Ik slaak een zucht van verlichting niet gek te zijn. Van dat feestje op zich kan ik me nauwelijks iets herinneren, maar de eerste entree in de collectieve woning, de keuken en de aanblik van zijn ruimte kwamen me helder voor de geest na jaren lang vergeten te zijn geweest. Ik word oud. Dat kan niet anders, want dit overkomt enkel oude mensen die niet meer alles courant kunnen omvatten wat hen op het pad is gekomen. Dat zijn dwazen die overvallen worden door hun eigen ik uit een ver verleden. De tranen schieten hen in de ogen om iets dat niet meer is en nooit meer zal wederkeren. Kortom; niets anders is dan veloren energie en verspilde emotie. Herman Brood had gelijk zich te pletter laten vallen vanaf het dak van het Hilton hotel. Hij zag wat hem te wachten stond en koos eieren voor zijn geld. Met diepe bewondering: mijn complimenten! De ruimte van Lev ziet er zo'n beetje uit als bij mij: een romantisch aandoende bende met een verachting voor het materiële: voor mooie spulletjes die er uiteindelijk niet toe doen. Als je op een stoel kan zitten en het met elkaar gezellig kan hebben, waarom dan moet die stoel dan design zijn? Waarom zou die stoel dan een veelvoud moeten kosten van een goed zittende caféstoel? Waarom moet een interieur een uithangbord zijn van financieel succes? Dat is totaal misplaats en laat vooral een gebrek zien aan kwaliteit te kunnen leven. Het is een focus op zaken die niet van belang zijn. Bij mensen die z.g. alles hebben in materiële zin is het structureel minder gezellig, minder vriendschappelijk, minder warm als bij mensen die 'niets' hebben, doch alles met elkaar delen juist omdat het weinige dat ze hebben veel waard is te delen.
Lev installeert Sergey, Ira en de twee dochters in een decor en vangt een fotosessie aan om familieprotretten te maken. Het is een fotograaf zoals het een vakman betaamt; snel kijken, snel schieten en een overvloed van gemoedelijk instructies gevend opdat zijn objecten zich door de verwarring makkelijk laten schikken. Paulina, de oudste dochter, is onwillig en wil niet graag op de foto. Dat is niets nieuws. Sommige mensen hebben dat vanaf hun geboorte en dat komt ook nooit meer goed. Ze wil wel met haar moeder en zusje, maar niet samen met haar vader. Met moeite en na veel praten weet Lev haar te bewegen toch onderdeel van de complete set te zijn. Het is een vorm van kindermisbruik. Als een 9-jarige niet wil dient dat eigelijk gerespecteerd te worden. Zo iemand heeft goede redenen om niet te willen. Aan de anderen kant heeft zo iemand mogelijk een zetje nodig om over een drempel te geraken. Moeilijk.
Als we weer buiten staan en door het binnenhof lopen is het beeld op mijn netvlies een sterke herinnering uit verloren tijden. Ik herken het plezier van het zien van de architectuur van zo'n woonblok van binnenuit. Het streelt de ogen langs bogen en bomen, paden en vervallen glorie. De tijd heeft hier stil gestaan. De Moskouwse projecten zijn te bezichtigen op (English and Russian): www.xs4all.nl/~marcmarc/moscow/ Reacties op deze artikelen serie kunnen gezonden worden naar: Contact |