VSP
Video registration audio Signal Processor
De VSP is een applicatie die is ontworpen door Marc Marc Amsterdam in opdracht van Henk van Dijk Camera Works te Amsterdam. Het ontwerp is een z.g. Custom Design wat inhoud dat de ontwerpeisen en de kwaliteit zijn toegesneden op de wensen van de opdrachtgever.
De applicatie omvat Microfoon en Lijnversterkers, Compressor / limiters voor vier kanalen en een mono naar stereo mengdeel met signaal indicatie.
De VSP is in eerste instantie ontworpen voor de geluidsregistratie bij video opnamen van uitvoeringen maar kan overal ingezet worden waar de functies van de VSP van nut kunnen zijn.
Functionele specificaties_________________________________
Ingangen
- Microfoon ingangen met te selecteren versterking van 30/40/50/60 dB en naar keuze in fantoom mode.
- Ingangen omschakelaar naar Lijnniveau mode.
- Gainregelaars: 20 dB verzwakking of versterking. Middenstand is nominaal.
- Compressor / limiter met naar keuze een van de drie karakteristieken (Function):
- Limiter, Limiter & Compressor of Compressor. Alsmede een Responsie (Time) schakelaar voor drie tijden: S=Slow, N=Normal of F=fast.
- Kanaal selectieschakelaar voor Normaal, Uit of Compressor/Limiter.
Mengdeel
- Toonregeling (High Cut) om de hoge frequenties naar behoefte te kunnen dempen (middenstand is nominaal).
- Panorama regelaar om het mono kanaalsignaal naar keuze in het stereobeeld te kunnen plaatsen.
- Mix regelaar om het kanaalsignaal naar behoefte te mengen met de overige kanalen.
Einddeel
- Stereo-uitgang volumeregelaar voor het instellen en/of inregelen van het totale uitgangssignaal.
- Balansregelaar voor het corrigeren van sterkteverschillen tussen het linker en rechter stereokanaal.
- Indicatieschaal met Leds voor het aflezen van de signaalsterkte van het totale stereo uitgangssignaal.
- Uitgangen XLR Links en Rechts afzonderlijk uitgevoerd met extra Cinch uitgangen op -6 dB Niveau.
Monitor
- Hoofdtelefoonuitgang geschikt voor alle typen hoofdtelefoons (automatische aanpassing).
- Hoofdtelefoon Volumeregelaar (middenstand is nominaal niveau).
Technische specificaties_________________________________
Net entree
- AC 220V / 50Hz met randaarde / Max 30W
- Ingangsnetfilter: AC 250V/50Hz/3A, T.V. 1500V~. 2x2200pf+100nf+2x1mH.
- Overspanningbeveiliging: 14 cv.
- Primaire zekering: Extern bereikbaar: F500 mA.
- LED indicatie bij defecte zekering.
- Fantoom primaire zekering (intern): F160mA.
Mic
- Ingangen: gebalanceerd XLR. Ingangsimpedantie: 4K.
- Versterking: 30/40/50/60 dB.
- Signaal/Ruis verhouding: 90 dB : bij 60 dB versterking en een aangesloten Mic van 200.
- Vervormingsfactor THD: 1 Khz, 0.005% bij 1.4 Vpp uit.
- Oversturingsdynamiek: +22 dB bij een versterking van 60 dB en een nominale ingangsspanning van 1 mVpp/0 dB
- Maximale ingangsspanning: 10 Vpp
- Het uitgangssignaal van de Mic Amp wordt toegevoerd aan de z.g. Fine-Amp. Hiermee kan men het signaal nog eens verzwakken of extra versterken.
Line & Fine Amp
- Ingangen: ongebalanceerd XLR.
- Ingangsimpedantie: 10K.
- Versterking: -20 dB ... +20 dB instelbaar.
- Signaal/Ruis verhouding: 90 dB
- Vervormingsfactor THD: 1 Khz, 0.003% bij 14 Vpp uit.
- Oversturingsdynamiek: +28 dB minus de ingestelde versterking en bij een nominaal ingangssignaal van 1 Vpp.
- Maximale ingangsspanning: 30 Vpp
Compressor / Limiter
- Ingangsimpedantie: 150K
- Signaal/Ruis verhouding: 90 dB
- Vervormingsfactor THD: nominaal: 1 kHz, 0.05%
- Vervormingsfactor THD: nominaal: 100 Hz, 0.25%
High cut
- Type: Laag doorlaat (Variable slope).
- karakteristiek: 12 dB / Oktaaf volgens Bessel.
- Frequentiebereik: 20 Khz 3 Khz / -3 dB.
- Signaal/Ruis verhouding: 90 dB.
- Vervormingsfactor THD: nominaal: 1 Khz, < 0.003%
- Oversturingsdynamiek: +28 dB bij een nominaal ingangssignaal van 1 Vpp.
Mixer
- Volumeregeling: -90 0 dB.
- Panoramaregeling: -90 ... 0dB / (afwijking in uiterste standen: max +2dB).
- Signaal/Ruis verhouding: 90 dB.
- Vervormingsfactor THD: nominaal: 1 Khz, < 0.003%
- Oversturingsdynamiek: +28 dB bij een nominaal ingangssignaal van 1 Vpp.
- Uitgang: Links/Rechts: 2x XLR ongebalanceerd.
- Nominaal uitgangsniveau: 0 dB / 1 Vpp.
- Uitgangsimpedantie: 600 / kortsluitvast.
- Extra Cinch uitgangen: -6 dB t.o.v. XLR uitgangen.
- Uitgangsimpedantie Cinch: 2K / kortsluitvast.
Hoofdtelefoon
- Uitgang: Stereo Jack 6.3mm / geschikt voor alle typen hoofdtelefoons.
- Signaal/Ruis verhouding: 90 dB.
- Vervormingsfactor THD: nominaal: 1 Khz, < 0.05%
- Oversturingsdynamiek: +20 dB bij een nominaal ingangssignaal van 1 Vpp.
LED signaal indicatie
- Stereo: 2x niveaus: -20 ... +8 dB.
- 0 dB aanduiding op 1 Vpp.
- Piekniveau indicatie houd functie: 1 Sec.
Functies Korte beschrijving van alle functies_________________________
Power
- Op de achterzijde bevinden zich de AAN/UIT schakelaar, de Netsnoer aansluiting, de Beveiligingszekering en een lampje dat op zal lichten als de zekering gesprongen is.
- Het is aan te bevelen om de VSP aan te sluiten om een randaarde aansluiting die ook daadwerkelijk voorzien is van een randaarde toevoer(!).
Afgezien van de beveiliging tegen stroomschokken heeft dit ook nog als voordeel dat het ingebouwde net ontstoor filter in de VSP beter functioneert.
Ingangen
Microfoon
MIC/LINE schakelaar
- Als men een ingang met een microfoon wenst te gebruiken, dan dient de MIC/LINE schakelaar in de MIC positie gezet te worden.
FANTOOM schakelaar
- Als men niet met Fantoom microfoons werkt dient men er op te letten dat de Fantoom schakelaar op OFF staat (de bijbehorende indicatie LED dient dan niet op te lichten).
GAIN schakelaar
Line
- Voor het aansluiten van signalen op Line niveau gebruikt men dezelfde ingangen als voor een microfoon. Men schakelt de MIC/LINE schakelaar in de LINE stand en de FANTOOM schakelaar op OFF.
- De Line aansluiting is ongebalanceerd gekoppeld.
- De GAIN schakelaar is functioneel gezien niet van invloed op het Line signaal, maar men doet er goed aan deze in de 30 dB stand te zetten om ongewenste signaal-interferentie te voorkomen.
Kanaal regelingen
FINE-AMP regelaar
High Cut regelaar
- Met deze regelaar kunnen de hogere frequenties worden afgesneden (weg gefilterd /onderdrukt).
Anders dan bij een z.g. Treble regeling bij een normale huiskamerversterker heeft de High-Cut regelaar geen variabele onderdrukkingshoeveelheid. In plaats daarvan kent het een variabele kantel frequentie ( afsnijpunt). Dit kent het voordeel dat men over een groter bereik naar wens kan bepalen wat te doen met de hogere frequenties.
Merk op dat de draairichting functioneel gezien tegengesteld is aan een Treble regelaar. De maximale onderdrukking geschied dus als de regelaar geheel rechtsom is gedraaid en de minimale onderdrukking wanneer de regelaar geheel linksom is gedraaid. In beide gevallen is er actie bij rechtsom draaien. Bij de Treble is dat een versterkend en bij de VSP HIGH CUT verzwakkend.
Het bereik van de High-Cut regelaar loopt van 20.000 Hz (linksom) t/m 1500 Hz (rechtsom). In de middenstand ligt de kantel frequentie op ongeveer 10.000 Hz (10 Khz). Zet men de regelaar in de stand `-4' (op getal 4 linksom), dan ligt de kantel frequentie op ongeveer 14.000 Hz (nominaal kantelpunt voor veel audio toepassingen).
De High-Cut filter heeft een karakteristiek van 12 dB octaaf. Dit betekent dat bij iedere verhoging van een octaaf (is verdubbeling van de frequentie) de hoge tonen bij het ingestelde kantelpunt 12 dB meer worden verzakt.
Op de kantel frequentie zelf is reeds een verzwakking van 3 dB van toepassing.
Voorbeeld: High-Cut op getal 4 linksom.
de hoge tonen van 14.000 Hz worden 3 dB verzwakt. Een octaaf hoger (28.000 Hz) is de verzwakking toegenomen tot 3+12=19 dB.
In de gangbare praktijk zal men de High-Cut rond de middenstand afstellen.
LEVEL regelaar
- Met de LEVEL regelaar bepaald men de mengverhouding tussen de kanalen onderling.
Men dient met de GAIN schakelaar (bij Microfoon) en de FINE-AMP regelaar eerst het signaal op het maximale niveau te brengen en vervolgens met de LEVEL regelaar het signaal (eventueel) terug te draaien tot de gewenste mengverhouding.
Dit is een belangrijk punt i.v.m. een optimale signaal ruisverhouding. Zo is het bijvoorbeeld niet optimaal als men bij een wens van een zacht signaal van een kanaal in de totaalmix de LEVEL regelaar helemaal open draait en met de GAIN schakelaar en de FINE-AMP dan het signaal op zachtjes afstelt. Correct is om met de GAIN schakelaar en FINE-AMP regelaar eerst het signaal op maximale sterkte te brengen en het dan met de LEVEL regelaar naar wens naar de achtergrond te draaien. Het maximale niveau is enigszins variabel omdat dit afhangt van de diverse factoren zoals dynamiek van het signaal, al dan niet een compressor / limiter in werking en de gewenste oversturingsdynamiek (`overhead' ruimte).
- Op de LED niveau schaal display kan men aflezen of een signaal voldoende wordt versterkt (men zette de LEVEL en eind-VOLUME regelaar vol open).
PAN regelaar
- Met de PAN regelaar kan men de mono signalen van de kanalen in een stereobeeld plaatsen. Dit spreekt verder voor zich.
Kanaal wipschakelaar
- De wip schakelaars die zich onder de LEVEL regelaar bevinden dienen ervoor om te kiezen of een kanaal UIT,AAN of AAN met compressor / limiter dient te staan.
UIT
- In de middenstand staat het kanaal uit.
Merk op dat als een kanaal op uit wordt gezet maar de volume regelaar staat vol open en de FINE-AMP en GAIN schakelaar staan op maximaal, er dan een toch een beetje signaal doorlekt. Deze z.g. overspraak is dan het gevolg van het feit dat een enorm versterkte signaal op de bedrading interfereert met andere gevoelige bedrading (dit effect ontstaat alleen als men in extrema treedt).
AAN
- Als de schakelaar omhoog wordt gezet, dan staat het kanaal aan zonder dat de compressor / limiter van invloed zijn. Het kanaal wordt dan rechtstreeks doorverbonden met de Fine-Amp & High-cut eenheden.
Compressor / limiter
- Staat de schakelaar naar beneden, dan staat het kanaal ook aan, echter nu met de compressor / limiter in werking. Hierop wordt later nog terug gekomen.
Front-end
Dit bestaat uit de led niveau-schaal, de BALANCE/VOLUME/PHONES regelaar en de uitgangen.
LED niveau-schaal
- Op deze schaal kan men het z.g. piek niveau voor zowel het linker als het rechter uitgangs signaal aflezen.
Merk op dat deze schaal het uitgangssignaal meet. Dus na de VOLUME regelaar. Indien men wil weten wat het niveau van een kanaal is, dan dienen zowel de LEVEL alsmede de eind-VOLUME regelaars geheel open te staan.
Volume
- Hiermee wordt het totale uitgangssignaal geregeld.
Balance
- Hiermee kan een correctie in de links/rechts balans van het uitgangssignaal worden bij geregeld.
Phones
- Bepaald de geluidssterkte van de hoofdtelefoon (de middenstand is nominaal).
OUT
- Op de achterzijde van de VSP bevinden zich twee XLR uitgangen. Een voor het linker en een voor het rechter signaal dat uit het mengdeel komt. Deze uitgangen zijn ongebalanceerd.
- Ook zijn er nog twee Cinch (tulp) uitgangen aanwezig. deze hebben een signaalsterkte die de helft is als die van de XLR uitgangen (-6 dB).
Compressor/Limiter
- Ieder kanaal is voorzien van een compressor / limiter.
- Indien men de wipschakelaar die zich onder de LEVEL regelaar bevindt naar beneden zet, dan is de Compressor / limiter actief.
- Met twee schuifschakelaars kan men de werking van de Compressor/Limiter beïnvloeden.
TIME
- Met deze 3-standen schakelaar stelt met de hersteltijd af. Hiermee wordt bedoeld de tijd die nodig is om van een compressor-actie terug naar de normale toestand terug te keren.
- De 3 verschillende instellingen worden aangeduid met: "S" voor Slow, "N" voor Normal en "F" voor Fast.
- In de regel zal de middenstand (Normal) volstaan bij een snel wisselende dynamiek. Indien men een dynamiek moet behandelen zoals b.v. bij een symfonie orkest, dan zal meestal de Slow positie het beter doen. De Fast positie kan gebruikt worden voor alle soorten van toepassingen waarin men de dynamiek zoveel mogelijk wenst te nivelleren zonder dat het in en uitregel effect hoorbaar wordt. Voor deze mogelijkheid boet men in aan kwaliteit van het signaal in vorm van meer harmonische vervorming. Dit is echter niet voor alle toepassingen van belang (Spraak bijvoorbeeld in context tot een interview gaat uitstekend in de Fast mode.)
MODE
- Met de mode schakelaar kan men drie verschillende werkingen van de Compressor/Limiter instellen.
- De aanduiding "L" staat voor een zuivere LIMITER werking, "C" voor een zuivere COMPRESSOR werking en "&" voor een 'best of both worlds' werking.
Het is aan te bevelen om de "&" middenpositie te kiezen omdat deze in de meeste gevallen het best voldoet. Alleen indien men duidelijk weet dat een andere mode van toepassing moet zijn kiest men hiervoor.
Er wordt bij de VSP uitgegaan dat er gekozen wordt voor Compressor / Limter ja of nee voor een gehele opname sessie. het omschakelen van Compressor / limiter aan/uit is niet aan te bevelen tijdens opnamen omdat er een behoorlijk niveau verschil zal optreden in het signaal. De reden hiervan ligt in het feit dat bij de Compressor / limiter de Fine-AMP regelstand wordt betrokken voor een bepaalde effect. Schakelt men nu het kanaal om, dan is het niveau te hoog.
Wel kan men eerst de LEVEL dicht draaien zodat het signaal niet meer hoorbaar is en dan de Compressor/Limiter uitzetten, en de Fine-AMP regelaar terugdraaien. Daarna kan men weer met LEVEL inkomen met het signaal.
Kanaal LEDS
- Als laatste de drie LED's die per kanaal aanwezig zijn om de sterkte conditie van het signaal aan te geven.
- De groene led (klein links) geeft aan of er signaal binnen komt. De led doet dit al bij hele zwakke signalen.
- De oranje led (klein rechts) geeft aan in hoeverre de Compressor / limiter bezig is het signaal te bewerken.
- De grote Rode led geeft aan wanneer het signaal het kritieke punt is genaderd waarop vervorming duidelijk zal optreden.
Merk op dat ook als men de Compressor / limiter niet gebruikt voor een kanaal de indicatie leds alledrie laten zien wat er gebeurt.
Als men de MODE schakelaar op "C" van Compressor heeft staan, zal men merken dat de oranje led meestal brandt. Immers, een compressor werkt zowel bij hoge als bij lage niveaus.
Marc Marc, Amsterdam Augustus 1995
Revisie: Februari 2003
Back to MAIN Index - Back to ELECTONICS Index
Zie ook de GEAR catalogus met veel informatieve hoofdstukken op het gebied van analoge muziek apparatuur en fundenmentele onderwerpen voor de electronische muziek.
For response see Marc Marc contact file
This page and all contents: (C)1996/2003 by Marc Marc Amsterdam